Ajuntament de Vilafranca del Penedès

Història de l'Ajuntament

L'any 1559 el Consell Municipal Vilafranquí va comprar l'edifici que acull la Casa de la Vila per instal·lar-hi l'Ajuntament, que en aquell moment estava situat a la plaça del Blat (ara plaça de la Constitució). L'origen de l'edifici és un palau gòtic civil del segle XIV, que tot i haver estat transformat per diferents intervencions, manté l'estructura característica del gòtic civil català: un pati central, l'escala i la galeria.

La façana principal de l'Ajuntament ha tingut diferents fesomies al llarg de la història. L'any 1604 es fan unes reformes i es col·loca l'escut de la vila (al qual s'hi afegeixen les 4 barres enmig de les 2 torres, usades de sempre). Més tard s'hi van col·locar els lleons.

La façana principal i el pati interior es van modificar definitivament a finals del segle XIX i començament del segle XX. L'any 1892 l'arquitecte municipal Antoni Vila dissenya la façana, un porjecte que va servir de base a l'hora de traçar les seves propostes, tant a Santiago Güell com a Eugeni Campllonch, els dos arquitectes més prolífics de l'arquitectura modernista a Vilafranca. Santiago Güell elabora un nou projecte d'edifici l'any 1893, del qual només s'arriba a executar la part corresponent al pati interior. Es tracta d'una obra primerenca de Güell, però també una de les més destacades on empra l'eclecticisme com a estil. L'any 1909 Eugeni Campllonch dissenya la façana definitiva i introdueix motius ornamentals propis del Modernisme: elements florals, motllures que envolten totes les obertures dels pisos.

Les darreres reformes de l'edifici són dels anys 1969, quan van aparèixer uns dipòsits excavats al subsòl que coneixem amb el nom de sitges. Se'n van descobrir fins a sis i algunes tenen més de quatre metres de profunditat, i 2004, quan una intervenció arqueològica a la planta baixa l'any 2004 permet localitzar altre mur original del segle XIV i una altra sitja (segle XVI).

Aquesta informació ha estat útil?
 Envia'ns un suggeriment

pujar inici